سينمای ِ محقق ِ محق؟ يا كذابی پول ساز !

بابك امير خسروي در نمايي از فيلم سرزمين گم شده
شرح فيلم: سرزمين گمشده با معرفي افرادي مثل بابك اميرخسروي، جهانشاهلو و صدر فرقه در حال حاضر آغاز مي‌شود. اما پيشتر از آن تصاويري تاريخي مربوط به كنفرانس جنگ دوم جهاني در تهران با حضور استالين و تصاويري از فتح برلين و شكست نازي‌ها و هيلتر به صورت فيلم‌هاي خبري سياه و سفيد نمايش داده مي‌شود.
سعي شده است كه افرادي مثل امير خسروي و علي‌الخصوص جهانشاهلو با نمايش فضاهاي سرد و سياه محل زندگي‌شان در تنهايي و خلوت به تصوير كشيده شوند و هرگز در طول فيلم دو نفر را در يك نما نمي‌بينيم. و سعي شده آن ها را انسان‌هايي شكست خورده، تنها و منزوي نشان دهند.
اين فيلم جوايز بسياري از جشنواره‌هاي مختلف در داخل ايران و در ايروان و چند كشور ديگر هم نمايش داده شده است. و به عنوان نمونه‌ي فيلم موفق به صورت برنامه ريزي شده در مراكز سينماي جوانان ايران به نمايش در مي‌آيد! از جوايز اين فيلم كه نشانه‌ي موفقيت آن است مي‌توان سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند را از بيست وپنجمين جشنواره فجر تهران. و بهترین تهیه کننده فیلم مستند بلند از جشن خانه‌ي سينماي ايران و... را نام برد.
نكته ديگر اين‌كه: صدر فرقه بسيار كم در فيلم حاضر مي‌شود و به گونه‌اي مونتاژ شده كه فقط حرف‌هاي تعداد زيادي از سربازها و افسران تبعيدي فرقه را تكذيب كند كه اين موجب تمسخر او در ذهن بيننده مي‌شود.
مونتاژ فيلم به‌دور انصاف است و فيلم مشخصاً نتوانسته بي‌طرف باشد و يا اصلاً قرار نبوده بي‌طرف باشد و بر عليه نه‌تنها فرقه‌ي دمكرات كه در فيلم خائن و وطن‌فروش خوانده مي‌شود و نه‌تنها حكومت اتحاد جماهير شوروي سوساليستي كه بر عليه‌ي انديشه‌ي چپ موضع گرفته و در زيرلايه‌هاي فيلم قصد تخريب اپوزوسيون چپ به بهانه‌ي شكست فرقه‌ي دمكرات و روايت يك رويداد تاريخي به چشم مي‌خورد.
پيشتر نيز به سال 1333 پرويز خطيبي فيلمي به نام قيام پيشه‌وري در هجو فرقه دمكرات و شخص پيشه‌وري ساخته بود كه مورد استقبال مردم قرار نگرفت؛ گفته مي‌شود در آن فيلم خطيبي كه آن زمان طنز پرداز و روزنامه‌نگار درباري محسوب مي‌شد، با پشتيباني و سرمايه‌ي نظاميان خشمگين از وجود شاخه‌ي نظامي حزب توده در ميان افسران ارتش وقت، توانست فيلم "قيام پيشه‌وري" را بر عليه جريان چپ و قدرتمند آن زمان و به بهانهي هجو شخصيت و قيام پيشه‌وري بسازد.
به گزارش«پايگاه خبری فيلم كوتاه» اين مستند روايتی از تحولات سياسی اجتماعی ايران در خلال جنگ جهانی دوم و سال‌های پس از آن‌ است. اين فيلم در آذربايجان، قزاقستان، قرقيزستان، سوئد، آلمان و فرانسه تصويربرداری شده است. شايد به همين دليل است كه سرزمین گمشده سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند جشنواره فجر، لوح سیمین بهترین پژوهش جایزه بزرگ شهید آوینی و تندیس بهترین فیلم جشن خانه سینما را بدست آورده است.
همچنين گفته مي‌شود «سرزمين گمشده» شايد به بخش مستند اسكار ارائه شود. وحيد موسائيان كارگردان و پژوهنده‌ي اين فيلم در رابطه با اسكار آمريكايي مي‌گويد: اگر قرار باشد «سرزمين گمشده» راهي اسكار شود، احتمالا در بخش مستند اسكار ارائه خواهد شد چرا كه يك فيلم بلند مستند است. اين فيلم مستند است (اين همه تاكيد براي چيست؟ جز اين‌كه فيلم كذب محضي‌است و خوش‌رقصي سينماگري تازه كار براي بدست آوردن موقعيت‌هايي بهتر)
البته در مورد حضور در اسكار تا به حال خبري نشنيده‌ام و از اين موضوع اطلاع دقيقي نداريم اما اين را مي‌دانم كه مستند «سرزمين گمشده» براي حضور در جشنواره آسياپاسيفيك هم معرفي شده است. متاسفانه با تبليغات حكومتي حال حاضر، فيلم «سرزمين گمشده» چندي قبل درجشنواره زردآلوي طلايي ايروان نيز حضور داشت.
گفته شده تصويربرداري اين فيلم، به مدت ‌٧ ماه در كشورهاي آذربايجان، قزاقستان، قرقيزستان، سوئد، آلمان وفرانسه به طول انجاميده است.
وحيد موسائيان در يادداشت كوتاهي،‌ آخرين اثر مستندش «سرزمين گمشده» را اينگونه روايت كرده است: رويدادهاي سياسي بعد از شهريور ‌١٣٢٠ و تحولات اجتماعي آن، موجب نفوذ همسايه شمالي در ايران مي‌شود كه پيامد آن، شكل‌گيري نسلي از مهاجريني است كه سالهاي زيادي از عمر خود را در اردوگاه‌هاي سيبري، از دست مي‌دهند.
گفتني است كه عوامل توليد اين فيلم مستند ‌٦٥ دقيقه‌اي به شرح ذيل است: نويسنده و كارگردان: وحيد موساييان/ تصويربردار: شهريار اسدي/ تدوين: عليرضا فارسيجاني/ موسيقي: فريدون شهبازيان/ مجري طرح: روح اله برادري/ تهيه‌كننده: مركز گسترش سينماي مستند وتجربي، موسسه راويان هنر شرق، طوبي فيلم.

0 نظرات: